Intrată în vigoare din această vară, obligativitatea asigurării locuințelor dă bătăi de cap proprietarilor dar și comisarilor de la Protecția Consumatorilor. Cauza o reprezintă despăgubirile de care cei asigurați credeau că vor beneficia în urma încheierii unei polițe. Lucrurile nu stau însă chiar așa de simplu iar cei asigurați sunt plimbați de la o instituție la alta, ca să se aleagă, în final, cu buza umflată. Așa s-a întâmplat luna trecută cu o familie din cartierul buzoian Poștă. După ce, în urma precipitațiilor, apa i-a pătruns în casă proprietarului care avea incheiată poliță obligatorie, omului i s-a părut nomal să beneficieze și de despăgubiri. Până aici, nimic ieșit din comun numai că, socoteala de-acasă nu se potrivește cu cea din târg. Purtat de la o instituție la alta, buzoianul a ajuns în cele din urmă la ușa comisarilor de la Protecția Consumatorilor care au constatat că nici ei nu îl pot ajuta pe buzoian. Polița pe care o avea proprietarul intra în vigoare peste 30 de zile și chiar dacă era valabilă ea nu acoperea pagubele produse de inundații în cazul în care acestea au fost produse ca urmare a sistemului de canalizare defectuos.
Pentru a clarifica anumite aspecte legate de asigurarea obligatorie a locuințelor, reprezentanții Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor au hotărât să ceară lămuriri tocmai persoanelor specializate în acest domeniu, respectiv agenților de asigurări.
Puși în fața întrebărilor legate de asigurările obligatorii, cei care încheie astfel de polițe nu au putut răspunde decât parțial la nelămuririle reprezentanților OPC sau a jurnaliștilor prezenți la întrunire.
Dacă se știe cu siguranță cine încheie polița și cine încasează banii, când vine vorba de condițiile în care sunt despăgubiți asigurații și mai ales în cât timp se face acest lucru, nu mai este treaba agenților.
”Noi încheiem polițele de asigurare obligatorii iar cei care au de suferit în urma fenomenelor naturale și vor să beneficieze de despagubiri au obligația de a ne înștiința, cu documente de la autoritățile statului, în termen de maxim 60 de zile. Noi avem obligația ca în 24 de ore de la depunerea ultimei hârtii la dosar să informăm PAID-ul. Restul, în cât timp se acordă despăgubirea sau alte probleme, nu mai sunt de competența celui care a încheiat asigurarea”, a declarat, ieri, Ileana Constantinescu reprezentant al unei firme de asigurări.
Cum răspunsul la aceste întrebări este aproape imposibil de aflat, asigurătorii au găsit și o soluție. Asigurarea facultativă a locuințelor.
”De altfel noi, firmele de asigurări, nu promovăm asigurarea obligatorie ci pe cele facultative pe care le oferă societățile la care lucrăm. Nu sunt atât de scumpe și acoperă riscurile reale la care este supusă o locuință”, a precizat Ileana Constantinescu.
Și reprezentanții Comisariatului pentru Protecția Consumatorilor recomandă pentru liniștea proprietarilor asigurările facultative. Costă mai mulți bani dar acoperă mult mai multe riscuri iar, în acest caz, despăgubirile sunt acordate chiar de firma unde s-a încheiat polița. În plus, proprietarul care a încheiat o poliță facultativă nu mai trebuie să o plătească și pe cea obligatorie iar în cazul în care apar probleme se poate adresa direct acolo unde a încheiat polița.
Ciprian STERIAN