Cu un an în urmă, la mică distanță de portul Midia Năvodari, o navă eșua cu 14 000 de oi la bord din care doar 33 erau salvate. Accidentul a provocat și importante pagube materiale și de mediu.

Între timp, în România legislația a fost modificată pentru ca astfel de accidente să nu se mai întâmple. Legea nr. 150/2020 privind protecția animalelor destinate exportului în țări terțe a fost publicată în Monitorul Oficial pe 24 iulie 2020 și a devenit etalon de urmat în domeniu.

La 19 iunie 2020, deputații europeni au înființat un comitet de anchetă pentru a analiza încălcări ale aplicării normelor UE privind bunăstarea animalelor în timpul transportului – în interiorul și în afara Uniunii Europene. În data de 20 noiembrie, Comisia de anchetă a Parlamentului European s-a reunit pentru audierea Autorității Europene pentru Siguranța Alimentară (EFSA) al cărei mandat prevede recomandări pentru prevenirea, limitarea și corectarea efectelor transportului asupra bunăstării animalelor. Pe baza noilor date științifice ale EFSA, Comisia Europeană va revizui Regulamentul 1/2005 și va coordona statele membre pentru a implementa noile reguli.

De la adoptarea Legii nr. 150/2020, deputații europeni au salutat inițiativa României de a merge mai departe decât normele UE pentru îmbunătățirea bunăstării animalelor în timpul transportului, act normativ la care o mare contribuție a avut-o deputatul social democrat buzoian Dănuț Păle, vicepreședinte al Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice și medic veterinar. Acesta a fost raportor pentru proiectul de act normativ, iar în cadrul activității subcomisiei parlamentare a discutat cu reprezentanți ai Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, ai ANSVSA, Autorității Navale și ai Ministerului de Afaceri Interne, dar și cu cei ai Asociației Crescătorilor și Exportatorilor de animale vii.

„România este primul stat european care dispune de o lege în domeniul acesta. Transportul animalelor nu trebuie să fie un proces traumatizant și am dorit ca ceea ce s-a întâmplat în portul Midia să nu se mai repete. Condițiile de transport trebuie să fie optime, să fie supravegheat modul de îmbarcare al animalelor, să se adapteze totul în funcție de temperatura de afară, care are o mare influență asupra modului de transport, și să se creeze o trasabilitate a responsabilității celor care se ocupă de transportul de animale vii. Mă bucură faptul că parlamentarii europeni privesc legea noastră ca pe un exemplu de bune practici și îmi întărește convingerea că am făcut un act normativ clar, care asigură bunăstarea animalelor. M-am luptat ca această Lege să fie corectă, iar faptul că am colaborat îndeaproape cu instituțiile competente din domeniu a dat acest rezultat cu care România se poate mândri.”- Dănuț Păle

Raportul final al deputaților europeni va furniza o contribuție importantă la revizuirea normelor actuale, iar EFSA va contacta Organizația Mondială pentru Sănătatea Animalelor și Organizația pentru Alimentație și Agricultură a Națiunilor Unite, pentru a informa țările terțe și a le da posibilitatea alinierii la noile reguli.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.