Valeriu AVRAM
Conferențiarul universitar doctor Valeriu Avram, singurul profesor de istoria aviației din Romania, și-a lansat, miercuri, la Buzău cartea „Războiul aerian deasupra României (1916-1918) oglindit în memorii, jurnale de front, carnete de zbor și rapoarte” scrisă în colaborare cu istoricul Valeriu Nicolescu.
După prezentarea cărții, autorul a făcut câteva comentarii legate de situația în care se găsesc, astăzi, armata și în special aviația din România. Singurul profesor de istorie a aviației militare din România a susținut că în baza documentelor pe care le-a studiat în documentarea pentru manuscrisul lansat miercuri, că România a pierdut complet supremația spațiului aerian.
„În primul război mondial nu am avut generali de aviație și cu toate acestea România era o forță în aviația mondială. Acum, avem cu zecile generali de aviației și avioane nu mai sunt. Fără îndoială vina o poartă factorul politic care după anii 90 a neglijat complet acest aspect și implicit dotarea cu avioane moderne. Vă fac o precizare, ca cel care a văzut documente pentru că am studiat atât arhivele militare cât și civile. Înainte de 89 am studiat documente care de curând au fost băgate la informații clasificate și vă pot spune clar că în anul 1986 România avea 900 de avioane reactive de la MIG 15 până la MIG 21. Personal, am văzut 95 de avioane IAR 93 cum au fost tăiate și s-au suit cu tancurile pe ele. Cine plătește crimele astea? Am plâns. Să vezi avioane noi, unele din ele cu doar 10 ore de zbor, care aveau garanție încă 30 de ani și care se puteau moderniza la Bacău, le puneau cabină de F 16 și mai rezistau încă 30 de ani. Nu s-a vrut. S-a vrut second hand din interese politice”, a declarat conferențiarul universitar doctor Valeriu Avram.
Sursa citată a mai precizat că distrugerea avioanelor IAR 93 de la Craiova a fost făcută cu puțin timp înainte de intrarea în NATO și că motivul invocat de autorități a fost tocmai acela că Alianța Nord Atlantică nu permite utilizarea acestor avioane, lucru care ar fi contrar realității.
„F16 este un avion bun care a fost verificat în teatre de operații dar depinde când a fost fabricat pentru că și el are vreo 40 de ani. Depinde de generație, dacă este după 85 fabricat probabil că este un avion bun dar fiind second-hand….. Eu am publicat o carte „S-a furat aviația” care s-a epuizat imediat. Am scos-o pe banii mei pentru că nici o editură nu a vrut să mi-o publice pentru că le-a fost frică. Am reușit să o scot la Brașov la editura unui neamț. În această carte arăt toate hoțiile care s-au făcut în aviația militară română încă din anul 1910. Chiar dacă vă vine greu să credeți, escrocii s-au îmbogățit de pe urma aviației încă de pe atunci” a explicat profesorul universitar Valeriu Avram.
Revenind la starea aviației din ziua de astăzi, profesorul universitar Valeriu Avram este de părere că România și-a pierdut complet supremația aeriană.
„În momentul de astăzi supremația aviatică asupra României a fost pierdută complet și dacă nu ar fi NATO am fi vai de noi. Nu cunosc numărul de avioane valide de acum, dar oricum în primul război mondial cred ca aveam de vreo trei ori mai mult ”, a conchis Valeriu Avram.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.