GALERIE FOTO: Prima zăpadă, primele controale la anvelopele de iarnă

1
400


La Buzău, ninge ca-n povești. De ore întregi, cand fulgi mari de zăpadă, spre bucuria copiilor care se gândesc deja la săniuș. Pe polițiști, primul omăt i-a scos în stradă pentru a-i informa pe șoferi că trebuie să-și schimbe anvelopele de vară cu cele de iarnă. Codul Rutier îi obligă pe șoferi să aibă montate cauciucurile de iarnă atunci când carosabilul este acoperit de zăpadă.
Cauciucurile de iarnă sunt obligatorii în majoritatea statelor europene. Aceste cauciucuri sunt construite special pentru a face faţă şofatului în condiţiile dificile caracteristice iernii precum zăpadă, gheaţă, polei, iar experţii în domeniu sunt cu toţii de părere că se comportă mult mai bine decât cauciucurile de vară, atunci când temperatura aerului scade sub valoare de +7 grade Celsius.

Cauciucurile de iarnă au o compoziţie şi o amprentă diferită de a cauciucurilor obişnuite, şi din aceste motive au o aderenţă sporită pe carosabilul umed şi alunecos. În condiţiile sezonului rece, cauciucurile de vară devin mai tari, mai puţin elastice şi în consecinţă au performanţe inferioare celor de iarnă.

Prin urmare, cauciucurile de iarnă devin o investiţie vitală, fără de care condusul în condiţii de frig, polei, ninsoare etc. devine extrem de riscant nu doar pentru automobile, ci şi pentru viaţa şi integritatea fizică a şoferilor şi pasagerilor.

Între substanţele şi materialele folosite în compoziţia cauciucurilor de iarnă se remarcă anumite tipuri de silicon care ajută cauciucurile să-şi păstreze gradul de elasticitate şi flexibilitate chiar şi la temperaturi scăzute. Amprenta striaţiilor de suprafaţa de rulare a roţilor este concepută astfel încât să se autocureţe în timpul mersului de toate resturile de zăpadă, gheaţă şi noroi rămase între striaţii, fapt deosebit de important care reduce riscul patinării pe carosabil.

Aşadar marele avantaj al cauciucurilor de iarnă constă în îmbunătăţirea considerabilă a manevrabilităţii automobilului, precum şi în eficientizarea procesului de frânare în timp util.

În România, Legea cauciucurilor de iarnă obligatorii a intrat in vigoare la 1 noiembrie 2011, insa cauciucurile de iarna nu sunt obligatorii in fiecare an incepand cu data de 1 noiembrie, deşi s-a creat o confuzie în acest sens. In propunerea legislativa din 2010 a fost mentionat intervalul 1 noiembrie – 31 martie, insa s-a renuntat la el, in conditiile in care se poate la fel de bine sa ninga in lunile octombrie sau aprilie.

Potrivit art.100, aliniatul 6 din Noul Cod Rutier, pentru conducerea unui autovehicul care are montate anvelope cu alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevăzute în certificatul de înmatriculare sau înregistrare ori sunt uzate peste limita admisă, şoferii riscă o amendă din clasa a IV-a de sancțiuni (de la 9 la 20 de puncte-amendă). Anul acesta, de la 1 iulie, punctul-amendă a crescut la 80 de lei, ceea ce înseamnă că amenzile sunt cuprinse între 720 și 1600 de lei.

In plus, in caz de accident anumite companii de asigurari nu platesc despagubiri pentru masinile asigurate dar care nu au fost dotate cu anvelope de iarna.

Trebuie știut că singurele anvelope de iarnă acceptate sunt cele inscripționate cu unul dintre simbolurile „M+S”, „M.S.”, „MS” sau „M&S”, fără a include în această categorie anvelopele marcate numai ,,all seasons”.

Literele M si S reprezintă inițialele cuvintelor englezești „mud” and „snow”, care înseamnă „noroi (nămol)” și, respectiv, „zăpadă”.

Anvelopele denumite comercial „all seasons” sau 4S, ca și cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate dacă au marcajul specific anvelopelor de zăpadă (M+S, M.S., M&S), potrivit Ministerului Transporturilor.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.