Elevii descoperă că, în şcoli, se dau telenovele "live"...
Elevii descoperă că, în şcoli, se dau telenovele „live”…

Zile cu emoții pentru elevii claselor a VIII-a. Luni, ei au început simulările în vederea susținerii examenelor naționale ce vor avea loc în vară.
Săptămâna a debutat cu simularea la limba română iar marți elevii vor da testarea la matematică, în urma căreia vor vedea cât de pregătiți sunt pentru testele naționale de la finalul gimnaziului.
Doina populară şi analiza unui fragment dintr-un articol din presă au fost cele două subiecte pe care elevii clasei a VIII-a le-au avut de rezolvat luni, la proba scrisă la Limba şi literatura română, de la simularea Evaluării Naţionale.
Aceştia au avut de rezolvat două subiecte cu mai multe cerinţe, notate în total cu 78 de puncte, zece puncte fiind acordate din oficiu. Alte 12 puncte au fost acordate pentru redactarea întregii lucrări, respectiv pentru unitatea compoziţiei, coerenţa textului, registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului, ortografie, punctaje, vizibilitate şi aşezarea corectă a textului în pagină.

La primul subiect, notat în total cu 42 de puncte, elevii au primit un fragment din doina populară „Foaie verde fir mohor”, legat de care au avut de îndeplinit cinci cerinţe: să găsească pentru cuvintele din text „uşor”, „seara” şi „să umblu” câte un antonim; să explice rolul cratimei în secvenţa „n-are”; să transcrie o comparaţie şi un epitet din textul dat; să menţioneze rima şi măsura primelor trei versuri ale textului; să prezinte, în 30-50 de cuvinte, semnificaţia versurilor „Cine n-are dor pe lume/ Să vină seara la mine/ Să vină să-l împrumut/ Că la mine e dor mult”.

La al doilea punct al primului subiect, elevii trebuiau să redacteze o compunere din 150-250 de cuvinte, în care să motiveze apartenenţa la specie a doinei populare „Foaie verde fir mohor”, respectiv să prezinte patru trăsături ale doinei populare, să ilustreze două trăsături ale acesteia valorificând textul dat, să aibă un conţinut adecvat cerinţei şi să respecte precizarea privind numărul de cuvinte.

La subiectul al doilea, notat cu 36 de puncte, elevii au primit un text dintr-un articol publicat în presă, cu titul „Cum se păstrează printre vilele din comuna bistriţeană Maieru unul dintre cele mai vechi obiceiuri de Sânziene”.

Elevii au avut de formulat câte un enunţ în care să precizeze, din text, data la care se merge la cules de sânziene şi persoanele care împletesc coroniţele, precum şi de scris numele autoarei şi titlul articolului. Totodată, li s-a cerut să menţioneze ce parte de vorbire este fiecare dintre cuvintele subliniate din secvenţa „Seara, tinerii satului, acum îmbrăcaţi în blugi şi trening şi nu în straie populare cum se întâmpla acum 50 de ani se adună pe uliţe unde fac focuri”, respectiv „seara”, „satului”, „populare”, „fac”.

De asemenea, elevilor li s-a cerut să precizeze funcţia sintactică a cuvintelor „preferinţele” şi „fiecăreia”. O altă cerinţă viza transcrierea propoziţiei principale şi a celei subordonate din fraza: „Baza coroniţelor este din flori de sânziene, aceasta fiind completată cu păpădii, trandafiri şi alte plante care transformă coroniţele într-o pată de culoare”. În plus, elevii au avut de construit o frază alcătuită din două propoziţii în care să existe o propoziţie subordonată subiectivă, având ca termen regent un adverb predicativ.

Ultimul punct al subiectului al doilea a avut ca cerinţă redactarea unei scurte naraţiuni de 80-150 de cuvinte, în care să fie relatată o întâmplare reală sau imaginară petrecută în timpul unei zile de vară.

Rezultatele se vor afișa pe 6 martie. . Notele nu vor fi trecute în catalog, însă rezultatele elevilor de clasa a VIII-a vor face obiectul unor analize ale profesorilor și părinților.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.