”Călătorului îi șade bine cu drumul”, iar profesorului cu formarea continuă. Așa am putea exprima dinamica personalului din învățământul preuniversitar în ultimii ani, preocupat cu integrarea celor mai noi conținuturi și metode de predare în demersul didactic contemporan.
Conștienți de provocările societății cunoașterii, pe de o parte, dar și de nevoile în plină evoluție ale elevilor educați într-un context european, profesorii români desfid limitele conceptuale și financiare ale unui sistem ce își schimbă periculos regulile și prioritățile în timpul jocului și se dezvoltă profesional, cu timp și fără timp, adoptând viziunea integratoare și eficace a școlilor europene din secolul al XXI-lea.
Iată de ce și în această vacanță de vară, zeci de profesori s-au bucurat de oportunitatea oferită de Institutul European din România care, cu sprijinul financiar al Reprezentanței Comisiei Europene în România, a organizat un curs de formare pe tematici europene, în trei serii a câte două zile, la Iași, în săptămâna 9-15 iulie 2012.
Au fost selectate cadre didactice provenind din toate județele din estul țării, asigurând impactul acestei inițiative la toate nivelurile de studiu: primar, gimnazial și liceal.
Pe rând, formatorii au moderat sesiuni interactive pe diferite teme comunitare: istoricul și instituțiile europene, principalele politici europene, strategia Europa 2020, oportunități de programe educaționale europene, spațiul profesorului, căutându-se un limbaj potrivit care să accesibilizeze aceste noțiuni elevilor la diferite niveluri de studiu, dar și metode de predare modernă care să ducă la îndeplinirea obiectivelor propuse de profesor și la dezvoltarea de competențe și valori, în rândurile elevilor.
Dimensiunea teoretică a fost dublată de activitățile pe grupuri de lucru, unde profesorii au abordat subiecte cu reverberații europene la alegere și au elaborat câte un proiect didactic pentru predarea acelor conținuturi la diferite discipline de studiu, într-un demers mai degrabă transdisciplinar și structurat pe metode inovative de predare, bazate pe cooperare și descoperire.
Alături de portofoliul de aplicații practice, profesorii s-au înscris într-o comunitate online, pentru împărtășirea bunelor practici și punerea în comun a materilelor utile, și au completat un chestionar de evaluare a cunoștințelor acumulate și unul de evaluare calitativă a cursului. Dacă primul a reflectat, cu siguranță, măsura în care fiecare participant și-a însușit conținuturile de învățare propuse, al doilea chestionar a confirmat la unison calitatea excepțională a cursului, atât din punct de vedere al diversității tematicii și a nivelului de pregătire al formatorilor, cât și grija pentru detalii ale organizării optime de către coordonatorii de proiect ai IER.
Evenimentul vine să demonstreze încă odată că, în vâltoarea inițiativelor de formare a personalului de învățământ din România, există instituții care nu doar propun, dar și realizează proiecte cu impact la nivel personal și instituțional măsurabil, indiferent de durata cursului și creditele transferabile aferente, la standarde organizaționale și educaționale europene.

Prof. Mădălina Dima-Școala cu clasele I-VIII nr. 11, Buzău
Pr. Prof. Cristian Marius Dima-Seminarul Teologic Liceal Ortodox ”Chesarie Episcopul” Buzău

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.