Ionel BANU
Directorul Colegiului Naţional „Bogdan Petriceicu Hasdeu” din Buzău, Ionel Banu, consideră că învăţământul românesc are nevoie de un cod etic, însă unul „normal”, nu în care să apară reguli precum „profesorul nu are voie să facă sex cu un elev” sau „profesorul nu are voie să facă politică în şcoală.”
Directorul Colegiului Hasdeu din Buzău a declarat că nu a citit proiectul Codului Etic până în acest moment, însă sunt şcoli în ţară care au nevoie de reguli după care să funcţioneze, el adăugând însă că un astfel de cod trebuie coroborat cu unul al elevului şi al părinţilor.

„Nu am văzut deocamdată Codul Etic, să-l citesc şi să-mi fac o idee. Este nevoie de un cod etic al profesorului, sunt şcoli care au aşa ceva, noi avem un cod în care avem nişte principii trecute. Dacă se face unul cu ştiinţa ministerului este bine să fie consultată masa profesorală, să ştim despre ce este vorba, numai că acest cod etic al profesorului trebuie coroborat cu unul al părinţilor şi al elevilor, dincolo de regulamentul propriu-zis al şcolii. Aici este vorba de norme, de comportament, să ştie şi cine ne acuză sau cine aruncă fel şi fel de cuvinte la adresa profesorului că are obligaţie la decenţă”, a declarat directorul Colegiului Naţional Hasdeu „Bogdan Petriceicu Haşdeu” din Buzău.
El a mai precizat că în Codul Etic sunt şi lucruri „anormale, care nu mai ţin de etică, ci de anormalitate”, cum ar fi acela ca un profesor să nu întreţină relaţii sexuale cu un copil sau profesorul să nu facă politică la şcoală.

„Nu am văzut textul ca să-mi fac o părere exactă, dar am discutat cu mai mulţi colegi, aşteptăm să-l vedem şi, dacă vom avea idei, le vom transmite şi sper să fim şi ascultaţi. Că dacă se întâmplă ca la Legea Educaţiei, când am scris şi am trimis tot felul de propuneri şi nimeni nu ne-a ascultat…”, a mai spus Banu.

Sursa citată a adăugat că, începând din anul 2000 şi până în prezent, Colegiul Naţional „Bogdan Petriceicu Hasdeu” are un cod deontologic după care funcţionează.

„Noi avem un cod, un regulament în care este trecut punctul-respect între elevi şi profesori şi invers, profesorii să aibă comportament normal faţă de părinţi şi aceştia să fie colaboratori ai şcolii, şi nu acuzatori. Totul să se desfăşoare normal într-o unitate şcolară. Educaţia înseamnă, în primul rând, comportament normal, se ştie că nu ai voie să faci politică în şcoală. Cum să fie trecut într-un cod un asemenea punct sau că nu au voie să facă sex cu un elev? Sunt lucruri anormale”, a mai spus Banu.

Şi liderul Sindicatului Învăţământului Preuniversitar Buzău, profesorul Ioan Dobre, consideră că proiectul noului Cod Etic este binevenit, deşi conţine aspecte care erau şi în trecut în regulamentul de funcţionare şi organizare a şcolilor, dar spune că are şi puncte cu care cadrele didactice nu pot fi de acord şi că un punct lipsă este că documentul nu face referire la protecţia cadrelor didactice.

Dobre dezaprobă prevederea din Codul Etic care interzice unui cadru didactic să facă ore la clasa în care îşi are copilul, spunând că în mediul rural sunt cazuri în care clasele sunt puţine, iar profesorul poate fi localnic, iar copilul acestuia să urmeze cursuri la şcoala respectivă.

”Sunt lucruri bune, ele oricum sunt prevăzute în legislaţia pentru învăţământ, în regulamentul de funcţionare, poate nu atât de detaliat, dar se regăsesc şi acolo. Faptul că se cumulează într-un cod cu putere de lege e cu atât mai bine. Sunt şi anumite puncte asupra cărora nu putem fi de acord cum ar fi faptul că un cadru didactic nu are voie să facă ore cu clasa unde are copilul. E o absurditate. În mediul rural există un singur rând de clase, ce facem cu profesorul care e de acolo? Sunt lucruri care cumva trebuie schimbate şi bănuiesc că în momentul în care se va dezbate se vor modifica punctele care nu sunt posibil de realizat”, a declarat liderul SIP Buzău, Ioan Dobre.

Sursa citată a adăugat că în proiectul noului Cod Etic se insistă foarte mult pe punctele referitoare la strângerea de fonduri de către profesori.

”Se insistă prea tare pe partea cu atribuţiile cadrelor în privinţa anumitor activităţi ce presupun colectarea de anumite fonduri care ar putea fi interpretate ca o constrângere pentru părinţi sau faptul că ar putea fi interpretate ca şi dare de mită, ca şi cadouri necuvenite. S-a exagerat puţin, nu era nevoie de un asemenea cod ca să punem la punct aceste lucruri, pentru că le-am condamnat tot timpul, se practică, e adevărat, dar e restrâns, aceşti oameni care recurg la aceste practici nu au ce căuta în învăţământ. Codul aduce o putere mai mare de decizie în condiţiile în care trebuie să iei în discuţie presupuse abateri”. a spus Ioan Dobre.

Profesorul a precizat însă că este nevoie ca personalul auxiliar din şcoli şi cadrele didactice să fie protejate de elevii-problemă.

„Trebuie să nu mai avem aceeaşi abordare ca acum 50 de ani în relaţia cu elevul, e adevărat, trebuie să ne aliniem normelor europene, dar, din păcate, nu avem şi mijloace moderne de a combate lucrurile neplăcute din învăţământ. Sunt atitudini ale unor elevi pe care nu le putem contracara, sunt elevi care jignesc profesorii. Profesorul cum e protejat în momentul în care este jignit sau agresat? Acest cod nu asigură protecţia cadrului didactic. Să ne creeze instrumentele prin care putem să avem şi noi o siguranţă”, a mai spus liderul SIP Buzău, profesorul Ioan Dobre.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.