Apreciatul profesor şi scriitor Şerban Tomşa se întreabă, pe blogul său, „cine formulează subiectele pentru examenele copiilor noştri”. Demonstrând cu exemple că, la nivelul comisiilor naţionale de evaluare şi examinare, au existat şi există destui veleitari, Serban Tomşa scrie: „Şi nu mă pot împiedica să observ că subiectele de anul acesta de la Testele Naționale încurajează mediocritatea, fiind elaborate pentru elevi care n-au dorit în viața lor să ia o notă de zece. Nu spun asta fiindcă noțiunile verificate au fost ușoare: m-a deranjat modul neprofesionist în care au fost așternute pe hârtie.”

 

Testarea Naţională, în forma care se denumeşte acum „Evaluare Naţională”, moştenitoare a „Capacităţii” de altădată, este, în fapt, un alt prilej pentru cei buni şi inspiraţi să mai ia o notă mare pe care s-o adauge la mediile deja mari din clasele V-VIII. În urmă cu câţiva ani, când a fost introdus acest tip de evaluare prin teze naţionale cu subiect unic, în judeţul Buzău, din totalul notelor de 10, doar vreo trei fuseseră luate de absolvenţi de gimnaziu din mediul urban, restul fiind obţinute de absolvenţi din mediul rural şi, în mod ciudat, trei dintre elevii eminenţi de atunci erau din acelaşi sat.

 

Cineva ar putea spune că „mediocritatea” de care vorbeşte scriitorul şi profesorul amintit mai sus produce, la rândul ei, mediocritate. Întrebarea ar fi: ce rost mai au aceste „evaluări naţionale” dacă ele reconfirmă, cu preţul emoţiilor teribile, valoarea confirmată în clasele V-VIII de către absolvenţii testaţi? Şi, cum o întrebare inevitabil naşte altele, ce ştachetă ridică această testare câtă vreme un absolvent de gimnaziu intră la liceu chiar şi cu nota 1 la „teza naţională”?

2 COMENTARII

  1. Ca de obicei, pana nu exagerati voi putin, nu va simtiti bine. Finalul, lovitura de gratie, care trebuie sa arate cat de bun jurnalist si cat de priceput esti …” Şi, cum o întrebare inevitabil naşte altele, ce ştachetă ridică această testare câtă vreme un absolvent de gimnaziu intră la liceu chiar şi cu nota 1 la „teza naţională”?”
    Cand combati pe altii, ca sa nu se creada ca o faci doar de amorul artei, propune si o solutie? In primul rand, chiar crezi ca la Hasdeu sau la Margiloman (astea par a fi cele doua licee in top …) o sa se intre cu nota 1? In al doilea rand, ca sa iei media 1 la „teze nationale” trebuie sa fie tare batut in cap copilul tau sa copie sau mai rau sa-l prinda la toate materiile. In al treilea rand (si cred ca multe ar mai fi sa-ti demonstreze cat de ager esti la minte) daca nu ai da dreptul unui copil sa se duca la o forma de invatamant, pana la finalizarea celor zece clase obligatorii, ce s-ar face societatea cu dealde cei ce n-ar lua la final peste media 5? Tu cat ai avut la intrarea la liceu? Daca nu dadeau parintii tai cadouri de 8 martie sau 15 septembrie?

  2. gihid, adevarul e ca unele masuri luate de Ministerul Invatamantului nu fac altceva decat sa stimuleze mediocritatea. Eu fac parte din generatia ” de sacrificiu”, care a prins putin din perioada in care inca se mai facea scoala…dar si un pic din perioada in care doar „vanam note”. Interesul de scurta durata al fiecarui copil este sa fie lasat in pace si sa primeasca si un 10 pentru asta. Abia acum, dupa ce am terminat si facultatea, imi dau seama ca materiile unde am lacune sunt exact cele la care aveam profesori indulgenti .Problema este ca profesorii ajung sa fie fortati sa dea note mari, numai pentru a nu-si dezavantaja elevii. Si e destul de deranjant de exemplu sa dai la facultate, tu sa termini Hasdeul cu 9 si sa vina cineva de la liceul din comuna X cu media 10 si sa-ti ia locul.
    Si ca sa raspund la ce ai zis… Tocmai asta e problema: nu o sa se intre cu nota 1 la Hasdeu si Marghiloman. O sa se intre cu o falsa medie 9,99.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.