Palat Comunal3

Controlul Curții de Conturi aferent anului 2011 la Primăria Buzău a scos la iveală grave nereguli financiare cu prejudicii care depășesc 85 de miliarde de lei vechi. Conform raportului anual al Curții de Conturi aceste prejudicii sunt create ca urmare a neîncasării unor venituri dar și ca urmare a plății nejustificate a unor prime, stimulente, subvenții sau chiar lucrări de deszăpezire efectuate atunci când situația nu o impunea.
Astfel, prin punerea la dispoziție gratuită a bazei sportive din Crâng clubului Gloria Buzău municipalitatea nu a încasat venituri estimate la 1.598 lei în timp ce baza sportivă este utilizată în scopuri comerciale. Potrivit reportului Curții de Conturi ,,bunurile din domeniul public al statului sau al unităţilor administrativ teritoriale pot fi date numai în administrare, concesionate sau închiriate, în condiţiile legii”.
Totodată, Primăria se face vinovată de plata nelegală a unor drepturi salariale, personalului din cadrul instituției cu încălcarea reglementărilor legale privind salarizarea personalului din sectorul bugetar, respectiv:
– stimulente în valoare brută de 307 mii lei, incluse nelegal în salariul de baza aferent anului 2011 acordate unui număr de 17 salariaţi care nu aveau atribuţii în administrarea creanţelor fiscale locale;
– stimulente în cuantum mai mare decât cel legal, acordate unui număr de 38 de salariaţi din cadrul Direcţiei economice, fapt ce a avut drept consecinţă efectuarea de cheltuieli nelegale din bugetul local în sumă de 280 mii lei;
– salarii de merit în valoare brută de 377 mii lei, acordate nelegal unui număr de 143 salariaţi din aparatul de specialitate al primarului.
Aprobarea şi plata acestor drepturi salariale a condus la efectuarea unor cheltuieli nelegale din bugetul local în sumă de 964 mii lei, pentru care s-au calculat dobânzi, în valoare de 20 mii lei.
De asemenea, în perioada octombrie 2009 – decembrie 2010 municipalitatea a achitat nelegal stimulente unor persoane din afara direcţiei economice, fapt ce a condus la efectuarea de plăţi nelegale din bugetul local în sumă estimată de 669 mii lei pentru care s-au calculat dobânzi, în valoare de 56 mii lei
În baza aprobării date de primarul municipiului Buzău, Constantin Boșcodeală, în anul 2011, s-au acordat abonamente gratuite la transportul în comun pe toate liniile unui număr de 11 salariaţi ai primăriei, 21 salariaţi ai Direcţiei de Asistenţă Socială Buzău şi 24 elevi ai Clubului Sportiv Şcolar Buzău, deşi persoanele în cauză nu aveau dreptul legal să beneficieze de aceste facilităţi deoarece nu se încadrau în categoriile sociale defavorizate, stabilite prin hotărâri ale Consiliului Local municipal Buzău. Valoarea totală a abonamentelor gratuite acordate nelegal a fost estimată la 24 mii lei, sumă finanţată nelegal din bugetul local al municipiului Buzău prin subvenţiile acordate SC TRANS BUS SA
De departe cei mai mulți bani din bugetul municipalității au mers către operatorul de transport din municipiu-SC TRANS-BUS S.A. Buzău. Societatea a beneficiat de subvenţii peste limita aprobată prin hotărâre de consiliului local, pentru gratuităţile pe mijloacele de transport în comun acordate pensionarilor. Valoarea subvenţiilor acordate necuvenit SC TRANS BUS SA Buzău pentru acoperirea financiară a costurilor călătoriilor pensionarilor care beneficiază de gratuitate a fost de de 3.775 mii lei doar în anul 2011 sumă la care s-au calculat dobânzi de întârziere în valoare de 109 mii lei aferente acestor sume plătite nelegal.
O altă problemă în gestionarea banilor municipalității o constituie și sumele acordate RER Ecologic Service Buzău, societate responsabilă cu lucrările de salubrizare din municipiul Buzău. Aici inspectorii Curții de Conturi Buzău au identificat cheltuieli neeconomicoase şi neeficiente în sumă totală de 1.345 mii lei, din care :
– 1.174 mii lei reprezintă lucrări de măturat mecanizat şi manual în condiţiile în care temperatura exterioară a fost sub cea de îngheţ (respectiv sub zero grade), situaţie în care potrivit art. 55 alin. 4 din Ordinul ANRSC nr. 110/2007 şi Caietului de sarcini (anexă la contractul de concesiune nr. 340/2006), aceste lucrări nu puteau fi executate. În plus, decontarea acestor lucrări s-a făcut fără existenţa unor comenzi ferme din partea Primăriei, în care să se menţioneze căile publice (străzile, trotuarele, etc.) precum şi suprafeţele pe care urma a se efectua aceste operaţiuni. În unele cazuri operaţiunile de măturat s-au realizat în aceeaşi perioadă în care s-a efectuat şi curăţatul zăpezii;
– 49 mii lei operaţiuni de pluguit zăpadă în perioadele în care stratul de zăpadă înregistrat în municipiul Buzău (raportat de Apele Române Buzău –Ialomiţa) a fost sub cel prevăzut prin caietul de sarcini, respectiv sub 10 cm.
– 122 mii lei, lucrări de supraveghere a persoanelor beneficiare de ajutor social în baza Legii nr. 416/2001 care au prestat ore de muncă în folosul comunităţii, deşi în subordinea primăriei funcţionează direcţii/ compartimente care au atribuţii de monitorizare a activităţilor prestate de aceste persoane.
Pentru toate aceste nereguli constatate Curtea de Conturi a dispus o serie de măsuri menite să recupereze prejudiciul de peste 85 de miliarde de lei vechi. Cu toate acestea sunt șanse mici ca acest lucru să se întâmple de vreme ce probleme similare au mai fost constatate și în anii trecuți dar reportul Curții de Conturi a fost contestat iar justiția a dat câștig de cauză municipalității.

Vezi aici raportul Curții de Conturi!
Ciprian STERIAN

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.