Fiecare pe contul lui. Într-adevăr, pe contul lui de Facebook, de Twitter (chiar dacă mai puţin familiar), are o mică revoltă, o revoluţie în direct, o mişcare de maus şi o zvârcolire de tastatură care dau impresii, speranţe, frustrări, nervi. O reevaluare pe cont propriu a societăţii, printr-un periscop invers, nu ridicat deasupra unei suprafeţe clare, din submarinul propriei intimităţi, ci scufundat într-o învolburată intersectare a abisurilor individuale.

Într-o aşa devălmăşie online, „Feisbuc” pare a fi diversiunea cea mare a sumei tuturor versiunilor mici, individuale. Desfăşurarea în concreteţea străzii e, în context, o proiecţie a online-ului (virtual) în varianta „print” (amprenta în realul sau arealul străzii). Violenţele – grave, serioase, mimate sau puse în scenă – creează, ca în ficţiunile realiste, efectul de verosimil, de credibilizare a personajelor, de autenticitate a acţiunii. Cărămizile atât de materiale din Zidul Berlinului au fost înlocuite de fişiere .jpg, .avi, .mp3 sau .mp4.

Acel „Fără violenţă! Fără violenţă!” de altădată nu mai e un principiu organizator al revoltei. Acum, toate mediile sau intermedierile evenimentelor-revolte mizează pe violenţă, orice gest în acest sens trebuie amplificat, multiplicat şi, indiferent de consecinţe, glorificat. Justificarea sau argumentarea revoltelor se face din sudiouri, în post-production, iar certificatele de revoluţionar sunt emise automat în „breaking news”.

Pe fond, istoria – o chestiune redusă la canonul „îmi place” sau „nu-mi place” – înregistrează imposibilitatea originalităţii, a ingenuităţii, ratarea insolitării şi, de aici, derapajul în clişeu, cu degradarea şi, astfel, dispariţia irecuperabilă a modelului în absolut – Revoluţia română. Cu cât e mai frecventă invocarea Modelului, cu atât mai mult se dezumflă şi ultimul balon în care mai gravita românimea.

S.D.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.